Bliżej czy dalej, z dołu czy z góry. Pion, poziom a może kwadrat?

Posted on

Najczęstszym błędem początkującego fotoamatora jest brak ruchu. Dotyczy to zarówno przemieszczania się w stosunku do fotografowanego tematu, jak i niekorzystania z możliwości, jakie dają aparaty z obiektywem typu zoom. Przybliżając się do obiektu lub używając zoomu (tę możliwość dają nawet najprostsze aparaty kompaktowe), mamy większe szanse na pozbycie się zbędnych elementów z naszego kadru.

A jeśli nawet nie mamy obiektywu bądź aparatu z funkcją zooma to pamiętajmy, że możemy podejść bliżej fotografowanego obiektu.

Drugą ważną formą ruchu fotografującego jest szukanie mniej typowego punktu widzenia niż ten najczęściej spotykany i naturalny, czyli z poziomu naszego wzroku. Przełamanie tych przyzwyczajeń nie jest trudne: używajmy murków, krzeseł, kucajmy, kładźmy się na trawie i sprawdzajmy, czy dany temat nie będzie ciekawszy z tej perspektywy. Warto porównać zdjęcie jednego obiektu wykonane z różnych wysokości: z góry (tzw. ptasia perspektywa), z poziomu wzroku i z dołu (tzw. żabia perspektywa). Trzeba przy tym pamiętać, że osoba fotografowana z dołu wygląda na zdjęciu na wyższą niż w rzeczywistości i często przerysowaną i odwrotnie – fotografując kogoś wysokiego z góry, sprawimy, że na zdjęciu wyjdzie na osobę niższą. Portrety, nawet te grupowe, będą lepsze po zastosowaniu większego przybliżenia (zoom) i wykonane raczej z poziomu wzroku lub lekko z góry.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bardzo wiele aparatów, szczególnie kompaktowych, pozwala na zmianę proporcji kadru już w trakcie fotografowania. Ułatwia to komponowanie krajobrazu (np. w proporcjach panoramicznych), architektury czy portretów (tu kwadrat pozwoli nam wyeliminować zbędne elementy obrazu). Jeśli nasz aparat nie posiada tej funkcji, zawsze możemy zmienić kadr w najprostszym programie do edycji zdjęć. Nie korzystając z tych możliwości, pozbawiamy się szansy na znacznie lepiej zakomponowane obrazy.

Warto również pamiętać o tym, że przy fotografowaniu możemy obrócić aparat do pionu. Pionowy kadr najlepiej sprawdza też się przy portretach lub zdjęciach całej sylwetki pojedynczej osoby. Zmiana pozycji aparatu z poziomu na pion jest szczególnie ważna np. przy fotografowaniu architektury i wysokich obiektów.

Chociaż aparat fotograficzny to magiczne urządzenie, nie zrobi wszystkiego za nas – to my decydujemy o kadrze, punkcie widzenia i tym, jak pokażemy relacje między poszczególnymi elementami zdjęcia. Nie bójmy się eksperymentować. Ćwiczenie czyni mistrza.

źródła:

lapeno.flog.pl; sztuka.dlastudenta.pl; fotoforum.gazeta.pl; gtlodz.eu; fotokomorkomania.pl; www.instagram.com